Vacature

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een groot aantal taken en wetten van het sociaal domein, zoals bijvoorbeeld de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de jeugdhulp en de participatiewet. Bij de uitvoering van deze wetten moeten inwoners betrokken worden, in ieder geval cliënten en/of hun vertegenwoordigers. Deze mensen vormen samen de Adviesraad Sociaal Domein. In Midden-Delfland bestaat de Adviesraad Sociaal Domein al sinds 2015.

Wat doet de Adviesraad Sociaal Domein?

De Adviesraad Sociaal Domein heeft de taak om het college gevraagd én ongevraagd te adviseren over drie hoofddomeinen:

  • Maatschappelijke ondersteuning, hieronder vallen algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen;
  • Voorzieningen op het gebied van Werk en Inkomen, zoals de Participatiewet, het minimabeleid en de schuldhulpverlening;
  • Jeugdhulp en jeugdzorg, inclusief ondersteuning van mensen die opvoedings- en opgroeiondersteuning nodig hebben en de zorg voor jeugdigen.

De Adviesraad bestaat uit minimaal zeven en maximaal negen leden en een onafhankelijke voorzitter en secretaris. De Adviesraad komt minstens 6 keer per jaar bij elkaar.

Vanaf 1 juli 2022 komt de functie van voorzitter vrij.

De huidige voorzitter stopt vanwege het bereiken van de maximale benoemingstermijn.

De functie van de voorzitter neemt gemiddeld 4 uur per week in beslag. Je ontvangt een financiële vergoeding voor deze functie.

Wat doet de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein?

Dit zijn de taken van de voorzitter:

  • Je bent onafhankelijk en vertegenwoordigt de Adviesraad Sociaal Domein naar buiten toe.
  • Je neemt deel aan het ambtelijk en bestuurlijk overleg in de gemeente en aan het voorzittersoverleg adviesraden sociaal domein in Haaglanden.
  • Je ondertekent alle officiële stukken van de Adviesraad, waaronder de uitgebrachte adviezen.
  • Je leidt de vergaderingen van de adviesraad.
  • Je wordt benoemd door het college van B&W voor een periode van 4 jaar.

Wat verwachten wij van jou?

  • Je hebt kennis van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet en van ontwikkelingen in het sociaal domein.
  • Je hebt ervaring in het leiden van vergaderingen.
  • Je hebt inzicht in bestuurlijke verhoudingen en/ of bestuurlijke ervaring.
  • Je weet hoe politieke besluitvormingsprocessen werken en je kent de lokale politiek.
  • Je kunt je mondeling en schriftelijk goed uitdrukken.
  • Je bent vraag– en resultaatgericht in denken, doen en communiceren.
  • Je kunt analytisch denken en bent in staat tot verheldering van vragen en opmerkingen en het terugbrengen van ingewikkelde formuleringen tot de essentie.
  • Je weet een goede sfeer te bewaren.
  • Je bent een enthousiaste bruggenbouwer.
  • Je loopt niet weg voor tegengestelde belangen en bent in staat tot onderhandelen.
  • Je stuurt niet vanuit je eigen mening, maar geeft ruimte aan democratische besluitvorming.
  • Je woont in de regio (Westland/Delfland/Oostland) bij voorkeur in de gemeente Midden-Delfland;
  • Jouw nevenfuncties zijn niet strijdig met de functie van voorzitter;

Je bent geen lid van de gemeenteraad. Je hebt geen bestuurs- en/of managementfunctie binnen een welzijns- of zorginstelling die actief is in de gemeente Midden-Delfland. Je hebt geen ambtelijke functie bij de gemeenten Midden-Delfland, Delft, Westland, Pijnacker-Nootdorp.

Hoe solliciteer je?

Ben je na het lezen van deze informatie enthousiast geworden en heb je interesse in deze voorzittersfunctie? Dan nodigen wij je van harte uit om te solliciteren. Wij leren jou graag kennen.

Graag ontvangen wij jouw brief met motivatie uiterlijk 10 maart. Je kunt dit sturen naar Cees Harteveld, voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein Midden-Delfland via het mailadres voorzitter@adviesraad-sdmd.nl.

De gesprekken vinden plaats in de week van 21 maart.

Meer weten?

Voor vragen over deze vacature kan je contact opnemen met Cees Harteveld. Dit kan per mail of via telefoonnummer 06 42 22 50 14.

Neem ook gerust een kijkje op onze website www.adviesraad-sdmd.nl(externe link).