Gehandicaptenparkeerkaart
Disclaimer: de termen die hier worden gebruikt, zijn zoveel mogelijk gebaseerd op basis van VN-verdrag Handicap. Daar waar het niet aangepast kan worden – door bijvoorbeeld begrippen in wetgeving – zijn wij ons als gemeente ervan bewust dat woorden als ‘gehandicapten’ niet ideaal zijn.
Wat is een gehandicaptenparkeerkaart?
Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. De kaart is maximaal 5 jaar geldig, persoonsgebonden en niet gekoppeld aan een kenteken. Voor de aanvraag is een medisch onderzoek van een onafhankelijk medisch arts verplicht, tenzij uit eerder onderzoek blijkt dat u aan de voorwaarden voldoet. De gemeente meldt u aan bij Salude Medisch Advies voor een keuring.
Er zijn parkeerkaarten voor bestuurders, passagiers en instellingen.
- Bestuurderskaart
U bestuurt zelf het voertuig en u hebt beperkingen waardoor u zes maanden of langer niet verder kunt lopen dan 100 meter. Ook niet met hulpmiddelen zoals, krukken, stok of rollator. - Passagierskaart
Bent u afhankelijk van vervoer van anderen? En kunt u vanwege uw beperking niet alleen achtergelaten worden op de plaats van bestemming? Dan kunt u in aanmerking komen voor een passagierskaart. - Combinatiekaart (bestuurder en passagier)
Een combinatiekaart is voor mensen die de ene keer bestuurder zijn en de andere keer passagier. Voor een combinatiekaart gelden de voorwaarden van een bestuurderskaart én de voorwaarden van een passagierskaart. - Instelling
Vervoert uw instelling mensen met een handicap? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen aanvragen.
De gehandicaptenparkeerkaart staat op uw naam. Alleen u kunt de kaart dus gebruiken. Op de kaart staat geen kenteken. De kaart kan in iedere auto gebruikt worden. Wordt de kaart gebruikt zonder uw aanwezigheid, dan riskeert u een boete.
Voorwaarden
De belangrijkste voorwaarden zijn:
- Uw aandoening(en) zijn langdurig van aard.
- U kunt geen 100 meter achter elkaar (aan een stuk) lopen. Ook niet met hulpmiddelen zoals krukken, stok of rollator.
- Toekenning vindt alleen op medische gronden plaats.
Let op! Een medisch onderzoek maakt deel uit van de procedure. De gemeente vraagt het medisch onderzoek aan. De kosten voor het medisch onderzoek worden doorberekent aan de aanvrager van de gehandicaptenparkeerkaart.
Aanvragen
Vraag een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aan door één van de onderstaande formulieren in te vullen en te versturen. De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst op uw aanvraag. Lukt dat niet? Dan mag de gemeente deze periode 1 keer verlengen.
Bij uw aanvraag heeft u het volgende nodig:
- een kopie van uw rijbewijs, bij aanvraag van een bestuurderskaart
- een kopie van uw legitimatiebewijs, bij aanvraag van een passagierskaart
U kunt de aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart online doen (via DigiD) of via het pdf-aanvraagformulier.
Online (DigiD)
Houd uw DigiD inlogcode bij de hand.
Aanvraagformulier voor een GPK
Print het formulier, vul het in en stuur het per post of e-mail naar de gemeente.
Aanvraagformulier GPK (pdf)
Stuur uw ingevulde aanvraagformulier inclusief de bijlagen naar:
Gemeente Midden-Delfland
Anna van Raesfeltstraat 37
2636 HX Schipluiden
of
Kosten
- Als de gemeente bepaalt dat er geen medisch onderzoek nodig is (omdat dit blijkt uit eerder medisch onderzoek), dan zijn de kosten€ 77,75
- Als de gemeente bepaalt dat er wel een medisch onderzoek nodig is, dan zijn de kosten € 256,68
- Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart aangevraagd, maar wordt deze door de gemeente niet toegekend, dan zijn de kosten € 116,55
- bij niet verschijnen of niet tijdig afzeggen van de afspraak bij Salude Medisch Advies, zijn de kosten€ 140,13
- Bij het aanvragen van een duplicaat van de gehandicaptenparkeerkaart (bij verlies of diefstal) betaalt u € 52,95
- Pasfoto uit fotoautomaat: € 10,00
De factuur ontvangt u nadat het besluit genomen is.
Wellicht zijn er inwoners die deze leges financieel niet kunnen dragen. In dat geval kunnen aanvragers die in een moeilijke financiële positie verkeren, een verzoek om bijzondere bijstand indienen. Een van de voorwaarden van de bijzondere bijstand is dat de kosten noodzakelijk worden geacht.
Ophalen
U krijgt bericht als de gehandicaptenparkeerkaart voor u klaarligt. Wat heeft u nodig bij het ophalen:
- Een geldig identiteitsbewijs
- Één recente pasfoto’s die voldoet aan de pasfoto-eisen
U dient de kaart persoonlijk op het gemeentehuis af te halen. Maak hiervoor een afspraak door te bellen naar (015) 380 41 11 of via www.middendelfland.nl/afspraak.
Pasfotoautomaat
In de hal van het Klant Contact Centrum staat een fotoautomaat waar u pasfoto's kunt maken (voor de kosten zie onder 'Kosten'). De pasfoto's betaalt u met uw pinpas.
Meer informatie
- Wat u mag met de gehandicaptenparkeerkaart leest u op de website van de Rijksoverheid
Wet- en regelgeving
Disclaimer: de termen die hier worden gebruikt, zijn zoveel mogelijk gebaseerd op basis van VN-verdrag Handicap. Daar waar het niet aangepast kan worden – door bijvoorbeeld begrippen in wetgeving – zijn wij ons als gemeente ervan bewust dat woorden als ‘gehandicapten’ niet ideaal zijn.