Bijstand, heronderzoek

Wat is het?

De gemeente doet een heronderzoek als u een bijstandsuitkering krijgt. Dit doet zij om te bekijken of u nog steeds recht hebt op uw uitkering. Ook bekijkt de gemeente regelmatig hoe het met u gaat bij het vinden van werk.

Krijgt u een uitkering? Dan kan de gemeente u vragen een heronderzoeksformulier in te vullen.

Hoe werkt het?

De gemeente bepaalt zelf hoe vaak ze een heronderzoek doet. U bent verplicht mee te werken aan een heronderzoek.

Bij een heronderzoek onderzoekt de gemeente onder andere het volgende:

  • Krijgt u nog de juiste uitkering?
  • Is uw inkomen op de juiste manier in mindering gebracht?
  • Is uw vermogen juist vastgesteld?
  • Zijn uw persoonlijke omstandigheden veranderd waardoor u meer of minder uitkering moet krijgen?
  • Is er werk voor u te vinden?
  • Hoe kunt u zo snel mogelijk weer een eigen inkomen krijgen?

Gang van zaken

De heronderzoeken kunnen schriftelijk of mondeling worden uitgevoerd:

Schriftelijk heronderzoek

  • U ontvangt een heronderzoeksformulier.
  • U vult de gegevens in en zorgt voor de gevraagde aanvullende informatie en stuurt het terug.
  • Vervolgens wordt het heronderzoek door uw klantmanager administratief afgerond.

Mondeling heronderzoek

  • U ontvangt een heronderzoeksformulier en een uitnodiging voor een gesprek.
  • Het gesprek vindt plaats bij de gemeente of bij u thuis. Waar de afspraak plaatsvindt staat vermeld in de uitnodiging.
  • U moet voorafgaande aan het gesprek de formulieren invullen en ondertekenen.
  • Tijdens het gesprek komen alle relevante zaken voor de uitkering aan de orde.

Besluitvorming

Na het heronderzoek krijgt u schriftelijk bericht van de uitslag van het heronderzoek. In deze brief staan afspraken over hoe u zo spoedig mogelijk weer zelf in uw eigen inkomen kunt voorzien.

Bent u het niet eens met de uitslag, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken bij de gemeente.

Meenemen

In de brief die u ontvangt over het heronderzoek staat welke gegevens u moet inleveren of moet meenemen naar het gesprek.

Wat heb ik nodig?

De gemeente kan bij een heronderzoek bijvoorbeeld vragen naar:

  • uw sollicitaties in de periode sinds het vorige heronderzoek
  • eventuele recente scholingsresultaten
  • bewijzen van huurbetaling
  • eventueel recente echtscheidingspapieren
  • bewijzen van de hoogte van de huur
  • bewijzen van uw inkomen en dat van uw eventuele partner en andere gezinsleden
  • bewijzen van schulden van u en uw eventuele partner en andere gezinsleden
  • bankafschriften van de laatste 3 maanden

Heeft u gevonden wat u zocht?