Met een identiteitskaart kunt u  reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Een identiteitskaart vraagt u aan bij de gemeente. Na vijf werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Reist u alleen met uw kind naar het buitenland? En heeft uw kind een andere achternaam? Dan heeft u soms een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent en het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Bezorgen

Heeft u geen tijd om uw nieuwe identiteitskaart op te komen halen? Kies dan bij de aanvraag voor de optie bezorgen. Voor €4,95 wordt uw identiteitskaart bezorgd bij u thuis, op het werk of op een ander adres in Nederland. Dit is makkelijk, veilig en betrouwbaar. Meer informatie over het bezorgen leest u op www.middendelfland.nl/bezorgen.

Direct regelen

Wilt u uw ID-kaart aanvragen of ophalen? Maak dan eerst een afspraak!

Maak een afspraak om uw ID-kaart aan te vragen

of

Maak een afspraak om uw ID-kaart op te halen

Toestemmingsverklaring reisdocument minderjarigen (pdf), zie informatie onder 'Wat heb ik nodig?'

Vermissingsverklaring (online formulier, DigiD)

Inlogfunctie identiteitskaart

Let op! Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Hoe werkt het?

In Nederland moet iedereen vanaf 14 jaar een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. U moet deze kunnen laten zien als de politie of een andere ambtenaar die toezicht houdt op de naleving van wetten daarom vraagt. Dit heet de identificatieplicht.

Als u een identiteitskaart aanvraagt wanneer u ouder bent dan 18 is deze tien jaar geldig. Als u bij de aanvraag jonger bent dan 18 jaar is de kaart vijf jaar geldig.

Filmpje

Wilt u weten hoe het aanvragen van een identiteitskaart op het gemeentehuis verloopt? Bekijk dan dit filmpje over het aanvragen van een paspoort

Wat moet ik doen?

U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen komen voor een eigen identiteitskaart ook persoonlijk naar de gemeente.

U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op. Dit moet binnen drie maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.

Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.

Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook dan levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen in Nederland

  • Wanneer uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Wanneer u direct op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Vindt u uw oude identiteitskaart terug? Dan bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.

Identiteitskaart kwijt of gestolen in het buitenland

  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit heeft u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u daarna geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Vindt u uw oude identiteitskaart terug? Dan bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.

Vermissing digitaal doorgeven

Is uw paspoort kwijt of gesloten? Om misbruik te voorkomen is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk doorgeeft. Gebruik daarvoor het online formulier vermissing reisdocument. Hiermee maakt u uw paspoort ongeldig. U vraagt met deze procedure géén nieuw paspoort of identiteitskaart aan, maar geeft alleen de vermissing of diefstal door.

Wat gebeurt er als mijn identiteitskaart wordt gevonden?

De gemeente vernietigt paspoorten en identiteitskaarten die als gevonden worden afgegeven. De Nederlandse overheid heeft deze regel ingesteld om identiteitsfraude te voorkomen. In de tijd dat u uw document niet zelf in bezit had, heeft iemand misbruik kunnen maken van uw identiteit. Er kunnen bijvoorbeeld abonnementen of contracten op uw naam afgesloten zijn, waar u niet vanaf weet.

Wat heb ik nodig?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
    • niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
    • voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
  • Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Kosten

  • Nederlandse identiteitskaart vanaf 18 jaar: € 64,03
  • Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 32,91
  • Spoedaanvraag: € 50,91 extra
  • Pasfoto's uit de fotoautomaat € 7,00
  • Bezorgen op ieder adres in Nederland: € 4,95 per document

Hoe lang duurt het?

Spoedaanvraag

U kunt uw identiteitskaart na vijf werkdagen afhalen. Als u uw identiteitskaart snel nodig heeft, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart 's ochtends aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Als u uw oude identiteitskaart niet meer heeft en u heeft geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer dan vijf werkdagen duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.

Sms-service

Soms wordt het document eerder geleverd door de producent. Geeft u bij de aanvraag uw mobiele telefoonnummer aan ons door? Dan ontvangt u een sms-bericht zodra wij het document hebben ontvangen. U kunt het document dan direct afhalen met uw afhaalbewijs. Ook voor het afhalen maakt u een afspraak.

SMS-service

Soms wordt het document eerder geleverd door de producent. Geeft u bij de aanvraag uw mobiele telefoonnummer aan ons door? Dan ontvangt u een SMS bericht zodra wij het document hebben ontvangen. U kunt het document dan direct afhalen met uw afhaalbewijs.

Aanvullende informatie

Pasfotoautomaat

In de hal van het Klant Contact Centrum staat een fotoautomaat waar u pasfoto's kunt laten maken. U betaalt € 6,- voor vijf pasfoto's. U kunt alleen betalen met gepast contant geld of via een contactloze betaling met uw pinpas. Voor kinderen jonger dan 6 jaar raden wij aan om pasfoto's door een fotograaf te laten maken.

Nieuwe inlogfunctie vanaf 1 januari 2021

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Let op:

  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van nederlandwereldwijd.nl is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.

Laat u niet zomaar kopiëren

Voorkom fraude met een kopie van uw rijbewijs. Geef nooit zomaar uw rijbewijs af. Wanneer iemand een kopie wil maken, vraag dan altijd waarvoor dit nodig is. Geeft u een kopie af? Help dan misbruik te voorkomen.

Schrijf op de kopie:

  1. dat het een kopie is
  2. aan welk bedrijf u de kopie geeft
  3. de datum waarop u de kopie afgeeft

Kijk voor meer informatie op www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.

Heeft u gevonden wat u zocht?