De Maassluiseweg in Maasland is een belangrijke verbindingsroute tussen Maassluis en Midden-Delfland. Door de groei van het verkeer, mede door nieuwe woonwijken in Maassluis, is de drukte op de weg toegenomen en de doorstroming verslechterd. Tegelijkertijd staat de veiligheid van fietsers onder druk: de huidige inrichting voldoet niet meer aan de moderne richtlijnen voor veilige fietsinfrastructuur. De gemeente Midden-Delfland werkt daarom aan een toekomstbestendige herinrichting van de Maassluiseweg en het kruispunt met de Oude Veiling. Op deze pagina leest u meer over de plannen.

Actuele situatie

Onderhoud Maassluisweg

In de nacht van 26 op 27 augustus 2025 is de Maassluiseweg opnieuw geasfalteerd. Dit was noodzakelijk vanwege de slechte staat van het wegdek: er waren plekken met rafeling, spoorvorming en zelfs schade aan de onderliggende constructie. Hierdoor ontstonden risico’s zoals steenslag, waterophoping en bevriezing in de winter. De zomervakantie bood een geschikt moment om deze werkzaamheden uit te voeren, omdat het dan rustiger is op de weg en de hinder voor het verkeer beperkt kon blijven. De asfaltering is een maatregel om de verkeersveiligheid te waarborgen tot de geplande reconstructie in 2028.

Bewonersavond 8 oktober

Op woensdag 8 oktober vond in het Trefpunt Maasland een drukbezochte informatiebijeenkomst plaats over de toekomst van de Maassluiseweg en het kruispunt Oude Veiling. Naar schatting zijn tussen de 300 en 400 bewoners langs geweest. Tijdens de avond presenteerde de gemeente de voorlopige plannen en varianten voor de herinrichting.

De algemene indruk was dat veel bewoners begrip toonden voor de voorgestelde maatregelen die de fietsveiligheid verbeteren. Tegelijkertijd werden er zorgen geuit over de bereikbaarheid van Maasland. Met name de verwachte toename van fietsverkeer langs uitritten baart bewoners zorgen: zij vrezen dat dit zal leiden tot langere wachttijden bij het verlaten van het dorp, vooral tijdens spitsmomenten.

Kortom, hoewel de verbetering van de veiligheid voor langzaam verkeer wordt gesteund, leeft er bij veel bewoners een sterkere behoefte aan oplossingen die de doorstroming en bereikbaarheid van Maasland verbeteren. Deze zorgen zijn gedeeld via reactie formulieren die tijdens de avond zijn ingevuld. De gemeente is momenteel bezig met het verwerken van deze input en neemt deze mee in de verdere uitwerking van het ontwerp.

Reconstructie en ontwerp

Van 2018 naar nu

In 2018 is een ontwerp opgesteld voor de herinrichting van de Maassluiseweg, met een tweerichtingsfietspad aan de noordzijde. Hoewel dit ontwerp enkele verbeteringen bracht, bleek het niet volledig te voldoen aan de huidige richtlijnen voor verkeersveiligheid en doorstroming. Daarom is in 2024 een uitgebreide variantenstudie uitgevoerd, waarin ook eerdere oplossingen zijn meegenomen om tot één integraal beeld te komen van het vraagstuk.


Onderzoek en uitkomsten

De variantenstudie heeft geleid tot een tweefasen aanpak:

Fase 1 – Korte termijn:
Maatregelen gericht op het verbeteren van de fietsveiligheid, zoals het aanpassen van het fietspadnetwerk en het veiliger maken van het kruispunt.

Fase 2 – Lange termijn:
Een structurele oplossing voor de verkeersdrukte en doorstroming, bijvoorbeeld via een nieuwe verbinding.


Fietspad varianten

Bij het groot onderhoud en de herinrichting van de Maassluisseweg is gekeken naar de optimale ligging van het fietspad. De gemeente heeft drie varianten onderzocht:

  1. Tweerichtingenfietspad aan de noordzijde
  2. Tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde
  3. Twee eenrichtingsfietspaden (zoals nu)

Variant 1: Tweerichtingenfietspad aan de noordzijde

Voordelen:

  • Fietsers worden geconcentreerd aan één kant van de weg, wat het aantal oversteekbewegingen vermindert.
  • Sluit logisch aan op het kruispunt bij Maasland, waar het fietspad ook aan de noordzijde ligt.
  • Past binnen het bestaande profiel met voldoende ruimte voor voetpad, berm en rijbaan.

Nadelen:

  • Aan de noordzijde bevinden zich meerdere uitritten, waaronder die van Boekestijn Kraanverhuur, wat leidt tot verhoogd risico op conflicten tussen fietsers en uitrijdend verkeer.

Conclusie:
Deze variant biedt de beste balans tussen veiligheid, logica en ruimtelijke inpassing. De risico’s bij uitritten kunnen beperkt worden met aanvullende maatregelen.

Variant 2: Tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde

Voordelen:

  • Geen uitritten aan deze zijde, dus minder conflictpunten met autoverkeer.

Nadelen:

  • Slechte aansluiting op het bestaande netwerk en toekomstige verbindingen.
  • Oversteekbewegingen vanuit percelen en parallelwegen.
  • Minder logische route voor fietsers vanuit Maasland.

Conclusie:
Hoewel deze variant veiliger lijkt qua uitritten, zijn er oversteekbewegingen nodig om naar het fietspad te komen. Voor de woningen valt dit mee maar voor de lokale sportschool zijn dit meer bewegingen.

Variant 3: Twee eenrichtingsfietspaden

Voordelen:

  • Fietsers blijven aan hun “eigen” kant van de weg.

Nadelen:

  • Profiel past niet binnen de beschikbare ruimte; verbreding van de weg en fietspad is nodig. Dit is eigenlijk nu ook nodig.
  • Door de verwachte verwijdering van het zuidelijke fietspad bij het kruispunt, zullen fietsers geneigd zijn tegen de richting in te fietsen.
  • Slechte aansluiting op toekomstige infrastructuur.

Conclusie:
Deze variant is ruimtelijk niet haalbaar zonder ingrijpende aanpassingen en het biedt geen verbetering voor de veiligheid voor fietsers.


Voorkeursvariant

Op basis van verkeersveiligheid, logica van het netwerk, ruimtelijke inpassing en toekomstige ontwikkelingen, kiest de gemeente voor de variant met een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Maassluisseweg. Deze variant is ook gepresenteerd tijdens de bewonersavond op 8 oktober 2025.

 

Vraag en Antwoord

Waarom is de Maassluiseweg recent geasfalteerd?

De weg verkeerde in slechte staat: rafeling, spoorvorming, losliggend puin en risico op steenslag en bevriezing. Aquaplaning was een bijkomend risico, vooral bij 50 km/u. De zomervakantie was een geschikt moment vanwege minder verkeer. De asfaltering is een tijdelijke maatregel tot de reconstructie in 2028.

Waarom wordt de reconstructie pas in 2028 uitgevoerd?

Vanwege overlap met de N468-werkzaamheden (2024–2027) wil de gemeente voorkomen dat Maasland slecht bereikbaar is. Er wordt onderzocht of vervroeging mogelijk is, afhankelijk van de voortgang van de N468.

Waarom geen rotonde?

Een grote rotonde is onderzocht, maar valt af vanwege ruimtegebrek en hoge kosten. Tevens is een rotonde positief voor het afwikkelen van verkeer, oftewel een betere doorstroming. Een groot nadeel hiervan is dat juist meer verkeer dan gebruik gaat maken van de Oude Veiling. Dit willen wij juist ontmoedigen. Vandaar dat we voor de lange termijn een extra aansluiting willen onderzoeken om het verkeer weg te houden bij de Oude Veiling.

Waarom is er niet gekozen voor stoplichten?

  • Ruimtelijke beperkingen: Het kruispunt heeft beperkte ruimte voor het aanleggen van opstelstroken en detectielussen die nodig zijn voor een goed functionerende stoplichten.
  • Verkeersstromen: De verkeersintensiteit is hoog, maar de stromen zijn ongelijk verdeeld. Dit maakt het lastig om een stoplichten efficiënt in te stellen zonder lange wachttijden of filevorming.

Wat is de rol van Maassluis

  • Voor de kortetermijn zijn wij in overleg met Maassluis om te zorgen dat de aanpassing aansluiten op hun infrastructuur.
  • Voor de langetermijn vormen wij samen met Maassluis een projectteam om in gesprek te gaan met de provincie, Rijskwaterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Wordt de Maassluiseweg 30km/h na de reconstructie?

Ja, tijdens de reconstructie richten we weg in zodat deze voldoet aan een 30km/h weg.