Snelle hulp bij schulden

Een kleine betalingsachterstand kan snel een grote schuld worden. De gemeente helpt u graag om te voorkomen dat uw geldproblemen te groot worden. Want hoe eerder we actie ondernemen, hoe makkelijker het is om een oplossing te vinden.

Wat is vroegsignalering?

Betaalt u een aantal keer de huur, gas, water of elektra of uw zorgpremie niet? Dan krijgt de gemeente een seintje van de aanbieder. Wij zoeken contact met u om te vragen of u hulp van ons wilt. Wij sturen u een kaart of e-mail, bellen op of we komen bij u thuis langs.

Hoe kunnen wij u helpen?

Als u hulp wilt, krijgt u een vrijblijvende afspraak met een medewerker van het Team Uitvoering – Schuldhulpverlening. Hij of zij bespreekt met u uw situatie en kijkt samen met u wat voor u een goede oplossing is. We proberen altijd eerst een simpele oplossing te vinden, bijvoorbeeld:

  • Hulp bij het aanvragen van toeslagen of andere inkomsten waar u recht op heeft;
  • Het treffen van een goede betalingsregeling;
  • Aanmelden bij Schuldhulpmaatje(externe link).

Als u akkoord gaat met hulp, dan geven wij dit ook door aan de aanbieder. U krijgt dan 30 dagen de tijd om samen met ons een plan te maken om de achterstand te betalen. De aanbieder pauzeert dan tijdelijk het incassoproces.

Als het probleem niet in één keer kan worden opgelost, kunnen we u aanmelden voor Schuldhulpverlening. Onze medewerker zal dit tijdens het gesprek met u bespreken.

Hoe maak ik een afspraak?

Wij gaan graag met u op zoek naar een oplossing. Wilt u hulp? Dan horen wij graag meer over uw persoonlijke situatie. U kunt  het Team Uitvoering – Schulphulpverlening op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 12.30 uur bereiken op telefoonnummer (015) 380 41 11. Of vul het onderstaande contactformulier in. Wij bellen u binnen twee werkdagen terug om een afspraak te maken. Onze hulp is gratis.

Kan ik hulp weigeren?

Het is belangrijk om betalingsachterstanden snel op te lossen. Daarom moeten bepaalde bedrijven de gemeente informeren als hun klanten een betalingsachterstand hebben. De gemeente moet de inwoner dan hulp aanbieden. U kunt onze hulp altijd weigeren. Wij adviseren u wel om met ons in gesprek te gaan over welke hulp de gemeente u kan bieden.

Privacy

Wij krijgen een aantal persoonlijke gegevens van u door van de aanbieder. Zoals uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en de hoogte van de betalingsachterstand. Dit is vastgelegd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Wij gaan zorgvuldig om met deze gegevens. Na een jaar worden deze gegevens vernietigd. Lees meer over hoe de gemeente omgaat met privacy.

Contactformulier

Het contactformulier is nog niet beschikbaar. U kunt ons voorlopig wel bereiken via telefoonnummer (015) 380 41 11. Of u stuurt ons een email.

Vermeld in de email de volgende gegevens:

  • voor- en achternaam
  • adres
  • postcode en plaats
  • telefoonnummer
  • dagen waarop u bereikbaar bent

Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.

Kaart Hulp bij geldzaken

Inwoners met een betalingsachterstand ontvangen van ons een kaart met daarin informatie over onze hulp bij geldzaken. Wij hopen dat inwoners zich bij ons melden.