Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

De gemeente heeft een meldpunt waar huurders terecht kunnen als ze ongewenst gedrag ervaren van verhuurders of verhuurbemiddelaars.

In de Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Deze wetten geven gemeenten meer mogelijkheden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan.  

Wat is ongewenst verhuurgedrag?

Ongewenst verhuurgedrag bestaat in verschillende vormen. Voorbeelden hiervan zijn:  

  • U heeft geen huurcontract of uw huurcontract niet klopt
  • Uw huurprijs of huurverhoging te hoog is  
  • Het onderhoud van uw woning vertoont gebreken
  • U betaalt te veel servicekosten of borg
  • U voelt zich geïntimideerd door de verhuurder

Meldpunt

Heeft u problemen met uw woning, de huurprijs of uw huurbaas? En lukt het niet om dit samen met uw particuliere verhuurder op te lossen? Meld dit bij het meldpunt ongewenst verhuurgedrag: DigiDMeldingsformulier ongewenst verhuurgedrag

De gemeente werkt samen met het huurteam Midden-Delfland van Steenvlinder aan uw melding. Het huurteam geeft advies en helpt met de oplossing, zodat u fijn kunt wonen. U hoeft geen kosten te betalen als het huurteam u helpt.  

Hoe gaat het verder?

Na uw melding stuurt de gemeente uw melding door naar het huurteam Midden-Delfland. Een medewerker van het huurteam neemt contact met u op. Soms kan het huurteam al direct advies geven. Het kan ook nodig zijn om uw woonsituatie te bekijken. Een adviseur van het huurteam komt dan bij u langs voor een woningopname. Daarna krijgt u advies over wat u kunt doen. De adviseur van het huurteam begeleidt u bij het verdere traject. Zo heeft u een eigen aanspreekpunt.

Maak alleen gebruik van huurteam Midden-Delfland van Steenvlinder

Op internet zijn partijen actief die u tegen betaling willen helpen. Wij raden u af om hier gebruik van te maken. Het afhandelen van een aanvraag duurt op die manier even lang. Maar u betaalt wel extra geld aan de tussenpartij.

Meer informatie

Wil u weten aan welke regels uw verhuurder moet voldoen? Op de website van de rijksoverheid vindt u meer informatie. Welke nieuwe regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars gelden vanaf 1 juli 2023? | Rijksoverheid.nl

Kijk voor meer informatie over het huurteam Midden-Delfland. U kunt ook bellen als u vragen heeft. Het huurteam is bereikbaar op telefoonnummer 085 - 273 49 33. Zij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

Denkt u dat u te veel huur betaalt? Controleer dit dan eerst op Huurprijscheck | Service | Huurcommissie

Tips: wat kunt u zelf doen? 

Lees ook wat u zelf kunt doen om problemen met uw verhuurder op te lossen: Problemen met uw verhuurder - wat kunt u zelf doen?

Huurt u bij een woningcorporatie?

Doe dan een melding bij de klachtencommissie van woningcorporatie WoonWest. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u uw problemen melden bij:

Huurcommissie: Home | Huurcommissie

Klachtencommissie Zuid-Holland: Klachtencommissie Wonen Zuid-Holland

Als u klachten heeft over het verhuurproces van een woning of het handelen van Woonnet Haaglanden: Regionale klachtencommissie woonruimteverdeling: RKWH – Regionale Klachtencommissie Woonruimteverdeling Haaglanden